Program konferencji
Pobierz plik
- Program konferencji
Celem konferencji jest zwrócenie uwagi na niedostatek zainteresowania wychowaniem w teorii pedagogicznej i praktyce życia codziennego oraz wypełnienie tej luki naukową refleksją i dyskusją. Wychowanie do życia wartościowego jednostki i wspólnoty jest celem o szczególnym znaczeniu dla wszystkich w skali kraju i świata, który nabiera szczególnego znaczenia w obliczu pluralizmu wartości, stylów życia i ideologii.
W programie konferencji przewiduje się wystąpienia plenarne oraz prace w sekcjach pod hasłem:
- 19.10.2015 w Bydgoszczy - Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego jednostki
- 20.10.2015 w Toruniu - Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego wspólnoty
Zagadnienia konferencji:
- Wartościowe życie jednostki i wspólnoty – definicje, różnice, konflikty, cechy wspólne, zbieżne, w ujęciu historycznym, współcześnie i dla przyszłości. Wartości a wychowanie (pluralizm, tolerancja, wielokulturowość, patriotyzm, praca, wiedza, rozwój, zdrowie, ekologia, materialność, merkantylizm…). Ideologie wychowania.
- Rodzaje wspólnot i ich znaczenie dla wychowania: rodzina, rówieśnicy, szkoła, społeczność lokalna, wspólnota sąsiedzka, rówieśnicza, państwowa, narodowa, zawodowa, globalna, religijna, historyczna, kulturowa, mniejszościowa, zdominowana, represjonowana, wspólnota pamięci, tożsamości, doświadczeń, wyborów itd.
- Edukacja dla wspólnoty regionu (regionalizm, mniejszości, grupy defaworyzowane, wspólnota lokalna, partycypacja społeczna, praca socjalna, samorządy a edukacja). Życie wspólnoty (integracja, normy i wzorce zachowań, konflikty, konflikty pokoleń, patologie, rozpad, anomia, anarchia).
- Wychowywać współcześnie – co to znaczy? Co jest celem wychowania? Podmioty, podmiotowość wychowania. Jak badać proces wychowania? Sacrum i profanum wychowania jednostek i wspólnot.
- Mistrzowie (nauczyciele, guru, idole itp.) w życiu jednostek i wspólnot.
- System edukacyjny a wartościowe życie jednostki i wspólnoty (prawo, zwyczaje, ludzie, warunki materialne).
- Instytucje kształtujące wartościowe życie, biorące udział w wychowywaniu dla wartościowego życia (szkoła, uniwersytety, domy kultury, organizacje pozarządowe, treści nauczania, metodyka, badania w tym zakresie).
- Wychowanie w świecie wirtualnym. Wspólnota wirtualna i realna. Anonimowość i patologie świata wirtualnego. Jak badać wspólnoty wirtualne?
- Obywatelskość i edukacja obywatelska. Nowoczesny patriotyzm. Międzykulturowy wymiar wychowania. Solidarność i wolność wspólnoty a wolność jednostki.
- Kapitał społeczny wspólnot i jednostek. Kapitał społeczny a rozwój społeczny i rola edukacji oraz wychowania w tym procesie.