Konferencja: Wychowanie do życia wartościowego jednostki i wspólnoty

Program konferencji

Pobierz plik

Celem konferencji jest zwrócenie uwagi na niedostatek zainteresowania wychowaniem w teorii pedagogicznej i praktyce życia codziennego oraz wypełnienie tej luki naukową refleksją i dyskusją. Wychowanie do życia wartościowego jednostki i wspólnoty jest celem o szczególnym znaczeniu dla wszystkich w skali kraju i świata, który nabiera szczególnego znaczenia w obliczu pluralizmu wartości, stylów życia i ideologii.

W programie konferencji przewiduje się wystąpienia plenarne oraz prace w sekcjach pod hasłem:

  1. 19.10.2015 w Bydgoszczy - Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego jednostki
  2. 20.10.2015 w Toruniu - Idee - koncepcje - praktyki wychowania do życia wartościowego wspólnoty

Zagadnienia konferencji:

  1. Wartościowe życie jednostki i wspólnoty – definicje, różnice, konflikty, cechy wspólne, zbieżne, w ujęciu historycznym, współcześnie i dla przyszłości. Wartości a wychowanie (pluralizm, tolerancja, wielokulturowość, patriotyzm, praca, wiedza, rozwój, zdrowie, ekologia, materialność, merkantylizm…). Ideologie wychowania.
  2. Rodzaje wspólnot i ich znaczenie dla wychowania: rodzina, rówieśnicy, szkoła, społeczność lokalna, wspólnota sąsiedzka, rówieśnicza, państwowa, narodowa, zawodowa, globalna, religijna, historyczna, kulturowa, mniejszościowa, zdominowana, represjonowana, wspólnota pamięci, tożsamości, doświadczeń, wyborów itd.
  3. Edukacja dla wspólnoty regionu (regionalizm, mniejszości, grupy defaworyzowane, wspólnota lokalna, partycypacja społeczna, praca socjalna, samorządy a edukacja). Życie wspólnoty (integracja, normy i wzorce zachowań, konflikty, konflikty pokoleń, patologie, rozpad, anomia, anarchia).
  4. Wychowywać współcześnie – co to znaczy? Co jest celem wychowania? Podmioty, podmiotowość wychowania. Jak badać proces wychowania? Sacrum i profanum wychowania jednostek i wspólnot.
  5. Mistrzowie (nauczyciele, guru, idole itp.)  w życiu jednostek i wspólnot.
  6. System edukacyjny a wartościowe życie jednostki i wspólnoty  (prawo, zwyczaje, ludzie, warunki materialne).
  7. Instytucje kształtujące wartościowe życie, biorące udział w wychowywaniu dla wartościowego życia (szkoła, uniwersytety, domy kultury, organizacje pozarządowe, treści nauczania, metodyka, badania w tym zakresie).
  8. Wychowanie w świecie wirtualnym. Wspólnota wirtualna i realna. Anonimowość i patologie świata wirtualnego. Jak badać wspólnoty wirtualne?
  9. Obywatelskość i edukacja obywatelska. Nowoczesny patriotyzm. Międzykulturowy wymiar wychowania. Solidarność i wolność wspólnoty a wolność jednostki.
  10. Kapitał społeczny wspólnot i jednostek. Kapitał społeczny a rozwój społeczny i rola edukacji oraz wychowania w tym procesie.